Karakterek
Az ÃlomVilág Kártyajáték központi laptÃpusa a karakterek. A játék során a legtöbb cselekedetet a karakter lapjaiddal hajtod végre.
A karakterek a Martion Mágustanoda diákjait jelenÃtik meg. Minden karakter tagja valamelyik ösvénynek (Ferfex, Karpena, Lorton, Neredin) és évfolyamnak (1. - 6.). Az elsÅ‘s, másodikos és harmadikos karaktereket együtt alsósoknak, a negyedikes, ötödikes és hatodikos karaktereket felsÅ‘söknek hÃvjuk.
A karakterek alaptulajdonságokkal (Mágia, Fizikum), Jártasságokkal (Varázslatok: Ãtok, Ãtváltoztatás, Bűbáj, Igézés és Ismeretek: Komponensismeret, Mágikus lények ismerete, Varázstárgyismeret), Képzettségekkel (AlkÃmia, BájitalfÅ‘zés, IdomÃtás) és Szakértelmekkel (Ãlcázás, Fürkészés, Jóslás, Könyvtárhasználat, LelkesÃtés, Léglabda, MeggyÅ‘zés, Szervezés) rendelkeznek.
Alaptulajdonságok
Mágia (rövidÃtve MG): varázslat IKON lap kijátszásához vagy Ãtváltoztatás próbadobásához szükséges tulajdonság, a lap próbájának célszámát MG + D6 dobással kell elérni.
Fizikum (rövidÃtve FIZ): A Fizikum tulajdonság határozza meg a karakter alap FP-jét. Ha a Fizikum tulajdonság növekszik, akkor a karakter kap ugyanannyi FP-t, mint amennyi Fizikumot kapott. Ha egy karakter más módon kap FP-t, akkor több FP-je is lehet, mint amekkora a Fizikuma. Ha egy karakternek elfogy az FP-je, akkor a cselekedete befejezése után el kell dobni. Egyetlen csapattag (Ãgy karakter sem) sem fogyaszthat több szintnyi bájitalt, mint a Fizikuma. Ez a Fizikum-limit. Ha egy karakter több bájitalt fogyasztott el, akkor el kell dobni (kivéve a hÅ‘s, akirÅ‘l csak el kell dobni az összes elfogyasztott bájitalt).
Jártasságok
A karakterek a jártasságokkal az IKON lapok kijátszásához a feltételt tudják teljesÃteni. Minden karakter rendelkezik valamilyen jártassággal. A Jártasságok két csoportja a Varázslatok és az Ismeretek.
Varázslatok
Ãtok (rövidÃtve ÃTK): átok varázslat IKON lap feltételét teljesÃti
Ãtváltoztatás (rövidÃtve ÃTV): átváltoztatás tÃpusú IKON lap nincs, az Ãtváltoztatás, mint képesség nem varázslat IKON lapok kijátszására használható egy másik nem varázslat IKON lapból. Az ÃTV jártasság az Ãtváltoztatás feltételét teljesÃti, az Ãtváltoztatással kijátszandó lap próbáját pedig Mágiával kell megdobni.
Bűbáj (rövidÃtve BB): bűbáj varázslat IKON lap feltételét teljesÃti
Igézés (rövidÃtve IG): igézés varázslat IKON lap feltételét teljesÃti
Ismeretek
Komponensismeret (rövidÃtve KMI): Bájital IKON lap feltételét teljesÃti
Mágikus lények ismerete (rövidÃtve MLI): Mágikus lény IKON lap feltételét teljesÃti
Varázstárgyismeret (rövidÃtve VTI): Varázstárgy IKON lap feltételét teljesÃti
Képzettségek
A karakterek a képzettségekkel az IKON lapok kijátszásának próbáját tudják teljesÃteni. A lap próbájának célszámát a képzettség + D6 dobással kell elérni.
AlkÃmia (rövidÃtve ALK): Varázstárgy IKON lap kijátszásának próbadobását teljesÃti
BájitalfÅ‘zés (rövidÃtve BIT): Bájital IKON lap kijátszásának próbadobását teljesÃti
IdomÃtás (rövidÃtve ID): Mágikus lény IKON lap kijátszásának próbadobását teljesÃti
Szakértelmek
Minden karakter rendelkezik valamilyen szakértelmekkel az alábbi nyolc szakértelem közül. Minden szakértelem használata 1 FP levételébe kerül és egy cselekvés.
Ãlcázás: Használatával egy lap álcázást kap (jelöld!). Ãlcázhatod az irányÃtásod alatt lévÅ‘ IKON lapokat, a karaktereidet vagy bármely a játéktéren lévÅ‘ helyszÃnt. Az álcázott lapra az ellenfél lapjai nem fejtenek ki hatást, illetve nem használhatják az álcázott helyszÃneket. Egy IKON lapot a lap szintjével megegyezÅ‘ álcázás próbával lehet leálcázni. Egy helyszÃn lapot N szintű álcázás próbával lehet leálcázni. Egy karakter lapot az évfolyamánál egyel kisebb szintű próbával lehet leálcázni, de minimum E.
Fürkészés: Használatával megakadályozhatsz egy Jóslás vagy Szervezés próbát, vagy megszüntethetsz Ãlcázást, vagy megnézhetsz komponenseket az ellenféltÅ‘l. A fürkészés próba szintje azonos a Jóslás, Szervezés vagy Ãlcázás szintjével. Ha komponenst nézel meg az ellenfélnél, akkor annyi komponenst nézhetsz meg, amilyen szintű fürkészést teljesÃteni tudsz. Az ellenfélnek el kell dobnia azokat a megnézett komponenseit melyek nem bájitalok vagy kalandok.
Jóslás: Használatával az ellenfél húzópaklijának felsÅ‘ három lapját nézheted meg, és a három megnézett lap közül feltétel és próba teljesÃtése nélkül kijátszhatsz az irányÃtásod alá egy maximum olyan szintűt lapot, mint a teljesÃtett Jóslás próbád szintje (X feltételű vagy V szintű lapot nem játszhatsz ki, kaland és szint nélküli IKON lapok kijátszásához N szintű Jóslás szükséges). A megmaradt lapokat választásod szerint teheted az ellenfél húzópaklijának tetejére vagy aljára, akár vegyesen is lehet. Fontos! Nem lehet az irányÃtásod alatt több olyan lap, aminek nem te vagy a tulajdonosa, mint az IrányÃtás-limit. Az IrányÃtás-limit alapesetben annyival kevesebb, mint 9, mint a legnagyobb karakterpakli blokkjainak száma.
Könyvtárhasználat: Használatával a karakterek jártasságait tudod megnövelni. Ha teljesÃtesz egy könyvtárhasználat próbát, akkor tegyél a teljesÃtÅ‘ karakterre a kijelölt helyre egy olyan jelölést, amilyen szintet teljesÃtettél, illetve, ha volt rajta, akkor azt elÅ‘bb vedd le és minden más karakteredrÅ‘l is vedd le az ilyen jelölést. Tehát: egyszerre egy könyvtárhasználatod lehet, és soha nem adódnak össze és egy késÅ‘bb teljesÃtett próba mindig felülÃrja egy korábban teljesÃtett próba eredményét, akkor is, ha az nagyobb volt.
LelkesÃtés: Használatával a csapattagjaid szakértelmeit (kivéve lelkesÃtést) tudod megnövelni. Ha teljesÃtesz egy lelkesÃtés próbát, akkor tegyél a teljesÃtÅ‘ karakterre a kijelölt helyre egy olyan jelölést, amilyen szintet teljesÃtettél, illetve, ha volt rajta, akkor azt elÅ‘bb vedd le és minden más karakteredrÅ‘l is vedd le az ilyen jelölést. Tehát: egyszerre egy lelkesÃtésed lehet, és soha nem adódnak össze és egy késÅ‘bb teljesÃtett próba mindig felülÃrja egy korábban teljesÃtett próba eredményét, akkor is, ha az nagyobb volt.
Léglabda: Használatával az ellenfél karaktereit irányÃthatod egy cselekedet erejéig. Az évfolyamánál egyel kisebb szintű, de minimum E próbával lehet egy karaktert irányÃtani. Ha sikeresen irányÃtod az ellenfél karakterét, akkor bármely cselekedetet végrehajthatod vele (kivéve a Karakter eldobását) a saját értékeivel (beleértve a saját csapata pluszt adó lapjait és képességeit is). Ha lapot játszol ki az ellenfél karakterével, akkor a feltételt vagy a megléglabdázott karakter vagy a saját csapatod tagjai teljesÃthetik. Ha a cselekedetnek FP költsége van, akkor azt le kell venni a megléglabdázott karakterrÅ‘l.
A Léglabda használatával védekezhetsz az ellenfél Léglabda használata ellen is. Egy cselekedet árán, FP levétele nélkül dobhatsz Léglabda próbát bármely csapattagoddal, és ha az eléri az ellenfél próbájának szintjét, akkor az ellenfél nem irányÃthatja a karakteredet.
MeggyÅ‘zés: Használátval elveheted az irányÃtásod alá az ellenfél egyik IKON (kivéve varázslat) lapját, vagy megitathatod egy már megfÅ‘zött bájitalod az ellenfél egyik csapattagjával, vagy elveheted az ellenfél komponenseit, vagy átadhatsz komponenseket egy másik játékosnak. Elvételnél és megitatásnál is az IKON lap szintjének megfelelÅ‘ próbát kell teljesÃteni (ha bájitalt itatsz meg, akkor a meggyÅ‘zés is kiegészÃtÅ‘ cselekvésnek számÃt). Megdobott szintnyi komponenst vehetsz el vagy adhatsz át.
A Meggyőzés használatával védekezhetsz az ellenfél Meggyőzés használata ellen. Egy FP levétele árán, de cselekedet nélkül dobhatsz Meggyőzés próbát bármely csapattagoddal, és ha az eléri az ellenfél próbájának szintjét, akkor az ellenfél Meggyőzése nem sikeres.
Fontos! Nem lehet az irányÃtásod alatt több olyan lap, aminek nem te vagy a tulajdonosa, mint az IrányÃtás-limit. Az IrányÃtás-limit alapesetben annyival kevesebb, mint 9, mint a legnagyobb karakterpakli blokkjainak száma.
Szervezés: Használatával szervezés pontokat hozhatsz létre. Bármikor amikor FP-t költesz egy olyan csapattagodról, akinek nincs szervezés szakértelme, akkor az FP-k levétele helyett szervezéspontokat is elkölthetsz, de csak ha van legalább annyi szervezéspontod, mint amennyi a képesség használatához szükséges, vegyesen nem lehet.
A teljesÃtett szervezéspróba kétszer annyi és még egy szervezéspontot ad, mint amilyen szinten megdobtad. Ha van szervezéspontod, nem dobhatsz újabb szervezéspróbát, hogy szervezéspontokat kapj.